Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

Människosynen i rättssamhället

Av baraenjeppe - 4 augusti 2010 11:48

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7561913.ab


Det går ju inte en dag utan att man läser om våldtäkter i tidningarna.

Att läsa om sådana fega människor som ger sig på flickor/kvinnor gör mig illamående.


Har dessutom häpnat flera ggr över de låga straff som delas ut.

Detta gäller iof inte endast våldtäkter, utan alla brott som skadar en människa . 


Det verkar som man i Sverige gör en bedömning att det är värre att göra ett bedrägeri eller

ngn typ av brott där man stjäl pengar, än att stjäla någons liv, eller skada ngn allvarligt…  


Dags att höja straffen för våldbrotten?


 
 
Xecute

Xecute

4 augusti 2010 19:51

JA, det är det. OCH kombinera straffet för alla sexbrottslingar med kastrering.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Hypofysen

Hypofysen

4 augusti 2010 20:07

Ja, kan bara hålla med. Tänk bara på kapten klänning t.ex 6.5 år. Det är så skrattretande att jag bara vill gråta. Sen är ju det här Sverige också så han kommer såklart inte ens sitta av den tiden. Varför dömma till ett straff som inte upprätthålls? Och varför är det så sällan maxstraff utdelas vad det än gäller?

http://hypofysen.blogg.se

 
gubbfan

gubbfan

4 augusti 2010 20:12

Kan inte annat än hålla med.
Vad gäller polisminister Bodström eller polisminister Ask kan det vara detsamma.
Lika illa!

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
Bitterfittan

Bitterfittan

4 augusti 2010 20:28

Ja det är tragiskt att pengar värderas högre än människoliv - och självklart skulle straffskalan vara hårdare för brott mot människor än för ekonomisk brottslighet.
Däremot är jag inte säker på att långa fängelsestraff är lösningen. När du har en sån syn på människan att du obehindrat kan skada den fysiskt och psykiskt då krävs behandling! Obligatorisk behandling i olika terapeutiska program - vad som helst som funkar. För allmänhetens skull. För att sitta med andra sexualbrottslingar - där ditt beteende plötsligt blir legitimt och ett i mängden - och sedan släppas ut i samma vardag som tidigare ökar bara sannolikheten till återfall. För hela samhällets skull borde man satsa både förebyggande men också "rehabiliterande". Så många tjejer och kvinnor som hade sluppit råka illa ut om kriminalvården "tagit vara på" tiden förbrytarna bara sitter av på anstalt.
OJ, detta blev längre än din blogg. Sorry!

http://nobimbosallowed.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

5 augusti 2010 09:11

Skriver under på föregående talares lång inlägg.
Tyvärr tror jag inte lägre straff minskar vare sig antalet våldsbrott eller återfall. Behandling för sin uppenbara beteendestörning under strafftiden tror jag på.
I delar av USA har man dödstraff och 80 + åriga straff inte är det landet fritt från våld...

http://klarabella.bloggplatsen.se

 
susanna55

susanna55

5 augusti 2010 09:39

Ja man blir så trött på att se hur verkligheten ser ut. Håller med Bitterfittan, rehabilitera och förebygg!!!! Glöm bara inte bort offren, även dom ska kostas på, de ska vara dyrt, att våldföra sig på någon..

http://susanna55.bloggplatsen.se

 
jeppehegersten

jeppehegersten

5 augusti 2010 10:25

Jag vill inte heller ha ett miniUSA där man sitter i 80 år...tror inte på att långa hårda straff kommer hjälpa, däremot bör straffskalan visa att samhället inte tolererar våld..
BF//ett lysande inlägg i debatten, håller med.

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

5 augusti 2010 11:02

Jag tycker att brott som handlar om våldtäkt och mord SKA vara JÄVLIGT LÅNGA. Inte för att det skulle minska brottsligheten, utan av rent personliga skäl. De jävlar som gör sådant ska inte komma ut igen. Terapi, absolut, men de ska inte släppas lösa innan de dör. Säger jag, som själv blivit våldtagen. Som har en mamma som blev våldtagen tre gånger och till sist tog livet av sig. Längre straff till sådana brottslingar borde vara självklart.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
jeppehegersten

jeppehegersten

5 augusti 2010 11:10

Execute
Ja våldtäkt och mord är ju defenitivt två brott som bör bestraffas hårdare en i dag.
Inte för att minska brottsligheten, utan för att samhället måste visa sin avsky för dessa brott.

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

 
pinkozzy

pinkozzy

5 augusti 2010 14:46

Ja kastrering borde ju vara det grundläggande straffet. Och då menar jag inte bara kemisk kastrering, utan också att man tar fram en slö fårsax och den bara så lång att han kan pinka med den. Sen ska det vara slutfjantat med sexbrottslingar. Som det nu är så hamnar de ju på särskilda anstalter eftersom de annars råkar illa ut. OCH?

http://www.pinkozzy.bloggagratis.se

 
Ingen bild

noboytoy

5 augusti 2010 22:02

Dags att importera våldtäkts-kondomen?

 
baraenjeppe

baraenjeppe

5 augusti 2010 22:05

NBT// skulle inte du göra det? ;)..jag kan nog tänka mig att vara med och finansera det, verkar finnas en stor efterfrågan tyvärr!

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

noboytoy

5 augusti 2010 23:30

jeppe: jag ska undersöka saken närmare. Återkommer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:50

  Såja, här är varför lilla kråkungan fick heta Wiehe om nu någon inte listat ut det ;) ...

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:40

Kom hem i dag från landet, såg en liten kråkunge på vägen utanför. Bilarna vejde och var försiktiga, jag lyfte upp den i en liten skogsdunge, på eftermiddagen stog han/hon kvar i dungen...jag kollade vingarna som inte var brutna, och vad jag för...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 19:04

  Såja, en favvolåt som jag bara kännde att jag ville dela med mig ;) ...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 18:38

Finns fyra anledningar att jag inte skrivit här på länge! 1) Har just klarat och hanterat det faktum att jag är alkhoholberoende...   Har nu varit fri från skiten i fem måndader, inget är givet såklart, kanske halkar jag tillbaka igen, men jag...

Av baraenjeppe - 26 maj 2011 20:18

King.com   suck...en sida med en massa spel, förströelse....lyckades tyvärr hitta "keyword" där, ett spel där man skall skapa ord...i går började jag vid nio på kvällen...sedan helt plötsligt var klockan midnatt...   Den som slår mina 80.002 ...

Ovido - Quiz & Flashcards