Direktlänk till inlägg 30 augusti 2010

HQ BANK i konkurs

Av baraenjeppe - 30 augusti 2010 14:21

Jaha...så har en bank gått i konkurs i Sverige..

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/hq-bank-tvangslikvideras_5216583.svd


Hur kan det gå så långt undrar en som jobbar i Bank...vem fan är revisor i detta bolag?  

Detta kommer drabba en del kunder gissar jag som har mer pengar en de 500.000:- som är garanterade enligt bankgarantin...

Desstuom kan man undra hur detta har fått pågå...har man medvetet ljugit för finansinspektionen och revisorer, fuskat med siffrorna?..I sådana fall är det säkerligen en del inblandade som kommer åtalas...  


Man hade en modig människa i styrelsen som sa i från :

Men att tänka och säga i från är tydligen ingen merit...  

"

Styrelsemedlemmen Catharina Lagerstam ansåg att HQ Banks tradingportfölj var kraftigt övervärderad. I maj meddelade hon övriga styrelsen, som ignorerade uppgiften. Då lämnade hon styrelsen. Mats Qviberg förklarade hennes avgång med att ”hon inte hade nerver”.

 

 
 
Ingen bild

noboytoy

30 augusti 2010 16:37

Ska det behöva gå så långt som till konkurs, så undrar man verkligen vilka ekonomer och revisior som sköter tillsynen..?

"Hon hade inte nerver"? Nähä. Men hon gjorde tydligen en klokare bedömning än resten av herrskapet?

baraenjeppe

30 augusti 2010 18:13

att hon gjorde en klokare bedömning är ju glasklart..., såg att revisorn skall granskas, det kan nog rulla ngra huvuden här...Vem fan vill göra business med Qviberg efter detta?

 
Viktoria

Viktoria

30 augusti 2010 18:43

Dessutom är hon kvinna, vem tar sådana på allvar?
Jag har inget pengasinne alls, men man skulle ju vilja att de som arbetar inom banknäringen har det. Fast det kanske är för mycket begärt?

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

30 augusti 2010 19:04

Pengasinne verkar endel bara ha när det gäller att dra i bonusar till sig själva tyvärr...!

 
Tara

Tara

30 augusti 2010 20:22

De märkliga var att Qwiberg , som verkar ha kultstatus på något vis(?) i radion sa att han tyckte synd om sina medarbetar och ömmade så för dem....bara för att i nästa stund ge dem skulden för att han inte fått veta något..hur går det ihop?
Är det jag som vet för lite om bankväsendet när jag tycker han hycklar?

http://traffic.bloggsida.se

baraenjeppe

31 augusti 2010 00:00

Svaret är enkelt...Han hycklar..
Hans kultstatus kommer från att han är "Mediavänlig" av dessa två dvs Hagströmer och Qviberg är det ju allmänt kännt att Sven Hagströmer är hjärnan och Qviberg är pajasen som man slänger fram i tv eller för att hålla "roliga" föredrag..
Det är ingen slump att Hagströmer iallfall var ärlig nog att säga att FI gjorde rätt och att konstatera att det var uselt skött, medans Qviberg slingrar sig och skyller på alla andra till höger och vänster

 
Gubbfan

Gubbfan

31 augusti 2010 08:26

Revisionsfirman är KPMG.
De tordes väl inte säga något för det var nog ett inkomstgivande uppdrag. Fast de var nog på det klara med att bankverksamhet och handel med värdepapper står lika stadigt som andra kolosser på lerfötter.
Varför skulle de vara så petiga när all värdepappershandel till största delen är ett pyramidspel?
Inga verkliga värden skapas, bara en massa förväntningar på stigande vinster, bara en massa förväntningar om att idioterna dvs stat och småsparare skall pumpa in pengar i skiten.
Så vad då?
Det kommer mera!

Annars är bankgarantin sedan någon gång 2009 högre än de 250 000 du uppgav.
Den är på 50 000 euro eller minst 500 000 kr.
Allt enligt ett EU-direktiv har jag för mig.
Får väl gå ut och kolla på nätet sedan någon gång när jag fått ihop de första 100 000 kronorna.
Och de lär dröja.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

baraenjeppe

31 augusti 2010 09:48

Du har rätt vad gäller bankgarantin!
Ja risken är att det kommer mera är jag rädd...mest häpen över att folk aldrig lär sig.

 
pinkozzy

pinkozzy

31 augusti 2010 13:07

Du jobbar på bank och vet inte att garantin är 500.000:-?

http://www.pinkozzy.bloggagratis.se

baraenjeppe

31 augusti 2010 13:37

well, jag jobbar mot företag/kommuner inte mot privatpersoner..så nej jag missade det helt..hade det i bakhuvudet, men jävligt långt bak ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:50

  Såja, här är varför lilla kråkungan fick heta Wiehe om nu någon inte listat ut det ;) ...

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:40

Kom hem i dag från landet, såg en liten kråkunge på vägen utanför. Bilarna vejde och var försiktiga, jag lyfte upp den i en liten skogsdunge, på eftermiddagen stog han/hon kvar i dungen...jag kollade vingarna som inte var brutna, och vad jag för...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 19:04

  Såja, en favvolåt som jag bara kännde att jag ville dela med mig ;) ...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 18:38

Finns fyra anledningar att jag inte skrivit här på länge! 1) Har just klarat och hanterat det faktum att jag är alkhoholberoende...   Har nu varit fri från skiten i fem måndader, inget är givet såklart, kanske halkar jag tillbaka igen, men jag...

Av baraenjeppe - 26 maj 2011 20:18

King.com   suck...en sida med en massa spel, förströelse....lyckades tyvärr hitta "keyword" där, ett spel där man skall skapa ord...i går började jag vid nio på kvällen...sedan helt plötsligt var klockan midnatt...   Den som slår mina 80.002 ...

Ovido - Quiz & Flashcards