Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Tunnelbanan, vilket skämt(GnällJeppen på dåligt humör)

Av baraenjeppe - 30 september 2010 11:53

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7872175.ab



Jaha..nu är kylan här, vilket innebär att tunnelbanan och tågen slutar att fungera.

Undrar bara lite lätt om folk inte vet att vi bor i SVERIGE, det ligger norrut, där blir det kallt och ibland kommer det ned sådant där vitt från himlen..snö eller vad det heter.


Finns bara ett sätt att lösa detta, och det är inte med moroten utan piskan!  


ALLA bör ha koll på detta:

"Vad gör jag om inte bussen dyker upp när den ska? Och vad får jag egentligen ta med på tunnelbanan?

Du ska kunna lita på oss också om något i SL-trafiken inte fungerar. Därför finns SL:s resegaranti. Den innebär att du kan få ersättning för utlägg du gjort om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad på grund av förseningar eller stopp i trafiken. Dessutom gäller garantin om störningsinformationen inte är korrekt och du därför inte kan bedöma om du riskerar att bli försenad. I det fallet finns ingen 20-minutersgräns. "


Ta taxi om det går 21 minuter innan tunnelbanan kommer!, be gärna taxin ta lite omvägar till jobbet, skicka in kvittot till SL och få tillbaka pengarna  …om många gjorde det så det kändes så skulle nog tunnelbanan helt plötsligt börja funka bättre.  


Sedan bör ju beställaren (staten) begära vite varje ggn ett stopp inträffar…säg på 10 miljoner, då ger jag mig fan på att det helt plötsligt börjar funka.


Igår, 30 minuter i ett tåg utan ljus i en mörk tunnel innan man packade ut alla som fick promenera till nästa station i tunneln…Jeppen börjar bli lite resignerad, dags att skaffa en stor jävla SUV!!, man pratar om att miljön är viktig, men man prioriterar uppenbarligen inte lokaltrafiken.


Förra vintern funkade inget alls vad gäller den röda linjen på tunnelbanan…någon lätt efterbliven presstalesman stönade och bad om ursäkt…suck…


Sådär ju känns allt genast bättre ;)

 
 
Vikki

Vikki

30 september 2010 21:08

Har vintern kommit så tidigt i år? Att SL ofta inte fungerar räknas väl till en klassisk Stockholmsgrej ungefär som Gröna Lund, Kaknästornet och Skansen?

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

1 oktober 2010 10:52

mmm...sedan är ju "vinter" en defintionsfråga...Jag tycker ju att det är vinter från september till april ;)

 
Ingen bild

noboytoy

30 september 2010 21:47

Tu..nn..vad sa du? Tunnelbana..? Vad sjutton är det för nåt;)

baraenjeppe

1 oktober 2010 10:46

;)
det där tåget som går i sthlm(ofta i tunnlar därav namnet) eller går och går...ibland kommer det ett sådant tåg ibland inte..det är ngt som man förflyttar sig med och gör så att man i teorin skall slippa sitta i bilköer och sabba miljön ;)

 
Vikki

Vikki

1 oktober 2010 12:05

Du är en sådan mes, jag hävdar fortfarande att dina föräldrar plockade upp dig i ett gathörn i Mali.

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

1 oktober 2010 12:40

Mes? jag som är så tuff!
Kanske dags att fråga föräldrarna var de plockade upp mig..kan inte vara i norrland iallafall ;)

 
Gubbfan

Gubbfan

1 oktober 2010 21:26

Jag tror att Jeppe är en smula bortskämd.
Jag tror att Jeppe skulle bosätta sig i en håla en bit bort i Bergslagen eller varför inte i Norrland.
Jeppe vet det där området där det är sommar 2 månader om året. Sommar som är fylld av små flitiga myggor varenda dxxxxa minut på dygnet.

Men se det positiva i att det gives tid att meditera där i mörkret i tunneln eller i trängseln där på perrongen.
Vet du, när man lämnat Stockholm så kommer en annan rytm i livet, ja för så vitt man inte flyttar ner till Skåne. De far ju runt som vettvillingar där nere också.
Men ta det lugnt.
Passa på och betrakta dina medmänniskor medans du väntar på det försenade pendeltåget/tunnelbanetåget.

Varför stressa och ha bråttom.
Du hinner till den där lådan du också.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

baraenjeppe

2 oktober 2010 12:44

Tjena gubbfan!

Du har givetvis en mängd poänger i ditt inlägg!

Jag skulle ärligt talat inte ha ngt emot att bosätta mig norrut, kanske skulle det tom vara bra för mig! Då jag har många släktingar i västerbotten så har jag ju norrland i mitt blod...och jag älskade att som liten sitta med fiskespö, lyssna på fåglarna och bara ta det lugnt i storuman, vilhemina och trakterna däromkring...även om knotten var rackarns besvärliga ;)

Men jag har mina vänner här nere i sthlm, jag gillar stadens brus och skulle ha svårt att bosätta mig permanent "i skogen"....(ps jag var tom ute i söndags och plockade svamp ute på värmdölandet,och jag gillade den avkopplingen(var snäll och berätta inte det för någon) ;)

Jag betraktar gärna mina medmänniskor...men grejen är ju snarare att samhället i sthlm bygger på att tåget skall komma, att fåren skall fraktas i tid till fabrikerna om man vill vara lite cynisk..risken blir ju annars att istället för att ta tåg/tunnelbana så tar folk bilen in, köerna blir längre och miljön tar skada

Du verkar vara en vis man, och som sagt du har rätt, även om jag inte vill kalla mig bortskämd ;)...och skulle jag nu flytta från sthlm , så skulle jag lätt föredra norra sverige före södra delarna!..

 
Ingen bild

Xecute

4 oktober 2010 13:46

Gissa vad jag INTE saknar med Stockholm.... :-p
:-))

baraenjeppe

4 oktober 2010 13:51

Va? att stå o vänta i en halvtimme för att sedan bli fracktad som ett får, tillsammans med stressade människor som käkat vitlök och eller kaviar på morgonen och glömt sin morgonhygien, det är ju livet! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:50

  Såja, här är varför lilla kråkungan fick heta Wiehe om nu någon inte listat ut det ;) ...

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:40

Kom hem i dag från landet, såg en liten kråkunge på vägen utanför. Bilarna vejde och var försiktiga, jag lyfte upp den i en liten skogsdunge, på eftermiddagen stog han/hon kvar i dungen...jag kollade vingarna som inte var brutna, och vad jag för...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 19:04

  Såja, en favvolåt som jag bara kännde att jag ville dela med mig ;) ...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 18:38

Finns fyra anledningar att jag inte skrivit här på länge! 1) Har just klarat och hanterat det faktum att jag är alkhoholberoende...   Har nu varit fri från skiten i fem måndader, inget är givet såklart, kanske halkar jag tillbaka igen, men jag...

Av baraenjeppe - 26 maj 2011 20:18

King.com   suck...en sida med en massa spel, förströelse....lyckades tyvärr hitta "keyword" där, ett spel där man skall skapa ord...i går började jag vid nio på kvällen...sedan helt plötsligt var klockan midnatt...   Den som slår mina 80.002 ...

Ovido - Quiz & Flashcards