Direktlänk till inlägg 2 oktober 2010

Pssst en hemlis,Jeppe goes skogsmulle/recept på jeppes chilsvampsås

Av baraenjeppe - 2 oktober 2010 12:47

Brukar ju ibland ondgöra mig över kyla/regn, och folk som "finns inget dåligt väder" etc...


Men har en skamlig hemlighet att dela med mig om , jag hoppas Ni kära läsare inte sprider det vidare....


Puhhh...det tar emot...


Jeppen var ju ute på värmdö förra helgen och hjälpte sin far med att ta upp båten, efter det så var jag glad i hågen och på ett gott humör


Modern sa " skall vi inte gå och plocka svamp"....hon sa det och var säker på att jag som vanligt skulle stöna och vägra


Jeppen chockade mig och modern med att säga "Ja visst"....hon såg ut som hon skulle få en hjärtinfarkt..och sa tom..."VA?"....Ja visst sa jag det kan vi göra, så vi gick ut i den mörka skogen som är full av elaka djur...jag var lite tveksam i början.ville liksom inte bli bortrövad av troll eller attackerad av jättebjörnar.


Sedan slog det mig, solen som strålade ner mellan träden...fåglarna som sjöng...brisen från vattnet ..."vad sjutton håller jag på att bli en skugsmulle" tänkte jag ...


Vi plockade svamp i ungeför tre timmar...och det var mycket svamp i skogen...jag kom på mig själv att tycka det var kul och avslappnande...  


När vi sedan kom hem , så sade modern i fråga, hmmm...dax att äta middag senare, jag har lite lövbiff i frysen...så jag föreslår lövbiff med svampsås, finns svamp som redan är rensad så slipper du göra det..."va"?..sa jag...ja lövbiffen kan du ju låta tina först och sedan kan du ju läsa på internet hur man gör en bra svampsås...


Vi skall hälsa på ngra grannar , hejdå Jesper ...


Jag googlade och hittade ett recept jag gillade...var om jag kommer ihåg rätt, typ 6 dl svamp( i detta fall kantarell fick jag förklarat för mig)..en halv decilter finhackad gul lök, 1,5 dl vispgrädde, som jag iof dubblade   ...mjölk, smör och ljus soja, sedan kryddade jag det utanför receptet med chilpeppar, salt och vitpeppar......

Stekte löken i smör, några minuter, la i svampen och stekte tills liksom vätskan "ångat bort" eller vad man nu säger, la på ngra matskedar med vetemjöl över svampen, hällde på grädde och mjölk. Rörde om ordentligt...tillsatte peppar, soya och salt, samt lite till chili ;)...


Stekte köttet och även där så tillsatte jag lite chili och peppar....så vips fick jag fram chilisvampsås och chililövbiffar....lät såsen puttra lite till på låg värme....morsan och farsan kom hem och såg lite chockade ut....hmmm trodde de inte jag kunde fixa det?  


Fick ett gott omdömme om såsen, så nu skall jag snart ut till landet och hälsa på morsan, då farsan har åkt till usa ngra veckor....morsan har beställt Crepes och svampstuvning...  

 
 
Vikki

Vikki

2 oktober 2010 19:55

Ha! Lögn och förbannad dikt alltihop! Detta inlägg har du klippt ihop från andra bloggar. Mao, jag vägrar tro mig. Jag två reservteorier också
1. Min trägna påverkan har gjort nytta!
2. Du har blivit besatt av ett skogsmulletroll och snart kommer ditt huvud att snurra och du kommer att kaskadspy grönt klet!

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

2 oktober 2010 20:18

;) jag tror mest på teori nummer två!
Eller att mina norrländska rötter fick mig att bli förvirrad för ett tag.. ;), även om det nog vore coolt med ett snurrande huvud!

 
Vikki

Vikki

2 oktober 2010 19:56

Ps. att jag skulle ha haft inflytande är den minst troliga teorin.

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

2 oktober 2010 20:19

Hmmm...kanske har du ett ondskefullt inflytande över mig ;)..kör du med voodo?

 
Ingen bild

trollis

3 oktober 2010 11:11

Nää...jag har ju sagt att VI troll är snälla!!
Ut i skogen med dig Jeppen..det där lät ju jätte-gott!!

 
Ingen bild

noboytoy

3 oktober 2010 15:57

Tror att jeppe är redo för ett besök hos vikki nu...

baraenjeppe

3 oktober 2010 19:48

;)...njae, vetisjutton...kan ju vara för kallt där uppe...och finns det inte isbjörnar där på vägarna och i skogen ? ;)

 
Vikki

Vikki

4 oktober 2010 08:24

Det är bara i Stockholm det finns isbjörnar, det har jag sett på vykort.
Här har vi coola djur som sabeltandade tigrar, mammutar och drontar. Vi är ju liksom inte riktigt i synk med den moderna världen

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

4 oktober 2010 09:29

Drontar också?..wow det låter spännande ;)

 
Vikki

Vikki

4 oktober 2010 14:17

Japp, eller ska det vara jepp? Visste du inte att vi är ordentligt efter här?

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

4 oktober 2010 14:25

Jag är förvånad att Ni faktiskt har datorer...;)...Drontar och Troll...Norrland verkar för farligt för mig

 
Vikki

Vikki

6 oktober 2010 17:15

Ja, men vi måste cykla för att driva dem all el går till att lysa upp i storstaan

http://vickileh.bloggagratis.se

baraenjeppe

7 oktober 2010 11:16

meh...vad bra då får ni ju motion!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:50

  Såja, här är varför lilla kråkungan fick heta Wiehe om nu någon inte listat ut det ;) ...

Av baraenjeppe - 5 juli 2012 18:40

Kom hem i dag från landet, såg en liten kråkunge på vägen utanför. Bilarna vejde och var försiktiga, jag lyfte upp den i en liten skogsdunge, på eftermiddagen stog han/hon kvar i dungen...jag kollade vingarna som inte var brutna, och vad jag för...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 19:04

  Såja, en favvolåt som jag bara kännde att jag ville dela med mig ;) ...

Av baraenjeppe - 21 juni 2012 18:38

Finns fyra anledningar att jag inte skrivit här på länge! 1) Har just klarat och hanterat det faktum att jag är alkhoholberoende...   Har nu varit fri från skiten i fem måndader, inget är givet såklart, kanske halkar jag tillbaka igen, men jag...

Av baraenjeppe - 26 maj 2011 20:18

King.com   suck...en sida med en massa spel, förströelse....lyckades tyvärr hitta "keyword" där, ett spel där man skall skapa ord...i går började jag vid nio på kvällen...sedan helt plötsligt var klockan midnatt...   Den som slår mina 80.002 ...

Ovido - Quiz & Flashcards